Friday 27 January 2012

Bagaimana nak saman malu bagi kandungan di internet?

Tiba-tiba anda melihat diri anda dimalukan dan/atau difitnah di ruangan Internet. Di blog, mahupun di facebook atau twitter. Proses undang-undangnya sama sahaja. Secara substantifnya, ianya sama seperti secara konvensyional. Cuma perkara pertama yang anda perlu buktikan ialah pengendali web/blog atau pembuat dan/atau penerbit fitnah itu ialah orang yang tertentu. Bagaimana nak memberikan keterangan bahawa orang yang menerbitkan artikel atau mengendalikan web atau blog tersebut adalah seseorang yang berkenaan.

Perkara asas di sini ialah anda mesti mengetahui tentang WHOIS. Apa kah itu WHOIS? Ianya adalah suatu kuiri  tentang Protokol Komunikasi yang secara meluasnya digunakan untuk mengkuiri pengakalan data yang menyimpan maklumat tentang pengguna berdaftar atau penerima serahak sumber Internet.

Mudah difahami ianya adalah Nama Domain atau Domain Name. Setiap Nama Domain pula disandarkan kepada sesuatu Alamat IP atau IP Address.

Apakah itu IP Address? Secara karakternya ianya adalah suatu nama yang menunjukkan apa yang kita cari. Suatu alamat yang menunjukkan di mana ianya beraada/berasal. Suatu laluan yang menunjukkan bagaimana untuk capai ke sana.

Lebih mudah difahami, IP Address boleh menyatakan di laluan manakah sesuatu hubungan ke Internet dari sesebuah komputer. Kebanyakkan komputer berhubung ke Internet melalui sesuatu talian telefon. Dan oleh yang demikian pemunya talian telefon tersebut boleh disapinakan ke Mahkamah untuk memberikan keterangan berkenaan sesuatu komputer yang menerbitkan sesuatu mesej samada bertulis atau bergambar atau berbunyi akan siapakah yang bertanggungjawab ke atasnya.

Namun jika pemunya talian telefon tersebut adalah pihak defendan. Maka pihak plaintif boleh mengenakan suatu presumption bahawa dia adalah penerbit mesej yang berunsur ugutan, fitnah ataupun yang memalukan itu.

Maka jika anda ingin memulakan sseuatu tindakan Mahkamah berkenan saman malu di Internet, anda boleh melakukannya tanpa rasa khuatir. Peguam anda boleh membuat carian kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi mendapatkan butiran tentang pemunya talian telefon yang mana sesuatu IP Address itu disandarkan.

Pendek kata, tindakan dan/atau tuntutan sivil boleh dilaksanakan.

52 comments:

  1. bagaimana jika A tu meletakkan nama orang yang menipunya di blognya iaitu si B. adakan si B boleh buat saman malu krn nama nya terpapar di internet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sy nk tnyakn admin...bagaimn cara nk buat saman malu?..jikalau seseorg memalukn kita di dln fb?..adakh sy perlu buat laporan polis dahulu?...tlg lh jwb pertanyaan sy k...maryjang31@gmail.com

      Delete
  2. Saya ingin brtanya...adakah sy bleh saman malu andainya sy dimalukan d facebook?? Admin sy prlukan nasihat...sy mmg nk saman org tuh tp sy kna brtnya dahulu dgn org yg lbih tahu...jika tdak keberatan tlg cri sy d gmail...sy nk bg lihat gmbar yg sy ambil tuk mnta pndapat admin...sy harap admin bleh add sy d gmail atau no tlefon...harap admin balas ok...sy akn mnunggu :) ini akaun gmail sy miszevapearl@gmail.com ...tq...ill waiting ur respon... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon ingin meminta bantuan dri admin .. please . Ainiasyikin44@gmail.com

      Delete
  3. admin,saya perlukan bantuan mengenai ini..tolong hubungi saya di email amirulnazim@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Saya ingin bertanya mengenai cara ingin saman malu, plz help me...email sy arisya_alya87@yahoo.com...mohon respon...tq

    ReplyDelete
  5. saya nak tanya bagaimana nak buat tuntutan/ saman malu . ada sorang minah ni jual produk kurus... janganlah terlalu agresif. dia pegi ke wad melawat saudara yg sakit tapi pegi amik foto misi2 yg gemok2.. pastu letak dlm Facebook sampai cakap camni ke nak educate pesakit sendiri pun tidak jaga kesihatan diri sebab gemok dan bahasa2 kesat lain sampai ramai yg sahut menyahut ni. tq

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...mohon pencerahan tuan....saya telah difitnah dan dimalukan di dalam facebook sehingga di caci oleh pengomen2..keadaan ini sangat memebri tekanan kepada saya kerana bukan sahaja saya..malah ibu bapa saya juga turut dihina... saya tidak tahu lagi mcm mana utk memberi amaran kepada pelaku tersebut memandang dia adalah saudara..amaran lisam sudah diberi..mesej sudah namun pelaku tersebut lgsung tidak takut malah hingga hari ini masih galak menjaja cerita yang mengaibkan saya.. saya sangat inin menyaman malu...tapi saya tahu semua itu perlukan duit....saya tidak lah ingin memanjangka cerita..saya cume ingi memberi amaran melalui undang-undang supaya pelaku tersebut berhenti dari menghina saya...saya tidak harapkan dia disaman jauh sekali dipenjara....jadi..mohon pencerahan tuan yang alim agar menerangkan pada saya prosedur bagaimana yang saya boleh gunakan tanpa melibatkan peguam? adakah report polis boleh dibuat dan adakah polis boleh berjumpa mangsa untuk memberikan amaran??? saya sgt tertekan hingga mengganggu khdupan peribadi bersama suami dan anak-anak..ini email saya sweetcherry_3009@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Admin.. Saya nak membuat saman malu atas tindakan seorang isteri memfitnah dan memalu kan sy di salah satu laman sosial atas dasar saya mengganggu rumahtangga nya. Saya juga telah membuat penerangan dan mmbuat penjumpaan untuk selesai kan secara bersemuka tapi sebalik nya dia tidak mahu dan terus menggunakan ayat yang saya rasa memang melampau dan mencabar saya untuk membuat tindakan ini. Boleh kah perkara ini di bawa ketengah dan apa prosedur yang perlu saya buat untuk membuat tindakan saman malu. email kan sy di : missamie92@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Saya nk th berkenaan saman malu..blh email ke celus@rocketmail,.com

    ReplyDelete
  9. Saya ingin membuat saman tehadap seorang doktor somsang (Guy) kerna menghisap kemaluan saya ketika sedang merawat saya di klinik swasta area tempat tinggal saya..Email kan saya di: jiesu87@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Sy dimalukan dalm FB siap gambar dan ugutan utk memalukan saya satu family.bagaimana caranya? Apa yg perlu saya buat.sy ad bertanya satu syarikat guaman dan jawapan nya dimalukan dalm FB memang susah buat tuntutan kerana FB tak di iktiraf di Malaysia..betulKe?kenapa wujudkn..kalau cam tu senang lah nk malu kan sesiapa sahaja.ingin jawapan dgn kadar segera..suraity@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Saya ingin bertanya mengenai cara ingin saman malu, plz help me...email sy broterry15@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Hi , saya ingin mengeluarkan saman malu tetapi saya tidak pasti sama ada bukti yang saya ada ini kukuh atau tidak. Boleh ke pihak tuan/puan email saya untuk maklumat lebih lanjut chynta1631@gmail.com.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. Sy ingin bertanya adakah sy boleh membuat tindakan saman fitnah da saman malu atas tohmahan yg customer buat terhadap kerja saya? Sy bekerja sbg cashier , Dia mngatakan sy mencampak duit baki setelah dibayar nya dgn cara elok ,walhal dia yg mncampak duit ketika mmbayar kepada sy dulu , dan review cctv mmg mnunjukkn dia salah , dan ini kali kedua dia mmbuat sebegitu , kali pertama dia siap sempat memaki hamun sy dpn kedai adakah sy boleh tuntut saman malu terhadapnya? Dan berapa anggaran untuk memfailkn tuntutan ini ?

    ReplyDelete
  14. Sy ingin bertanya adakah sy boleh membuat tindakan saman fitnah da saman malu atas tohmahan yg customer buat terhadap kerja saya? Sy bekerja sbg cashier , Dia mngatakan sy mencampak duit baki setelah dibayar nya dgn cara elok ,walhal dia yg mncampak duit ketika mmbayar kepada sy dulu , dan review cctv mmg mnunjukkn dia salah , dan ini kali kedua dia mmbuat sebegitu , kali pertama dia siap sempat memaki hamun sy dpn kedai adakah sy boleh tuntut saman malu terhadapnya? Dan berapa anggaran untuk memfailkn tuntutan ini ?

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. klu saya dihina kerana fizikal sya...dan dia mengeluar kan kata2 kesat...memaki dan menghina benda kemaluan...dan berckp psal maruah sye....memfitnah sye....dia mengganggu sye di tmpat kerja....padahal sya x pernah cari masalah dengan dye....bila sya tnya ap yg sye buat kat dye sampai dye bnci saya...dye diam....tpi bla sye msok dekat ruang kerja sye...dye mula menjerit dengan memalukn sye...boleh ke sya saman???

    ReplyDelete
  17. Admin blog ni ada bg respone tak dgn sesiapa yg comment?

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Saya telah difitnah difalam laman sosial fb berkenaan kerja...dimana saya telah difitnah "menabur pasir kedalam periuk nasi" dan didalam komen fb ada unsur-unsur memecah belahkan saya dengan isteri... apakah yang perlu saya kemukan untuk saya membuat tuntutan saman malu ini... sila emailkan saya ke khair_pka07@yahoo.com...terima kasih dan apa yang perlu saya sediakan untuk mengemukan saman malu saya ini agar si tertuduh tampil ke hadapan...

    ReplyDelete
  20. Saya telah difitnah di dalam laman sosial fb berkenaan kerja...dimana saya telah difitnah "menabur pasir kedalam periuk nasi" dan didalam komen fb ada unsur-unsur memecah belahkan saya dengan isteri... apakah yang perlu saya kemukan untuk saya membuat tuntutan saman malu ini... sila emailkan saya ke khair_pka07@yahoo.com...terima kasih dan apa yang perlu saya sediakan untuk mengemukan saman malu saya ini agar si tertuduh tampil ke hadapan...

    ReplyDelete
  21. Saya telah difitnah di dalam laman sosial fb berkenaan kerja...dimana saya telah difitnah "menabur pasir kedalam periuk nasi" dan didalam komen fb ada unsur-unsur memecah belahkan saya dengan isteri... apakah yang perlu saya kemukan untuk saya membuat tuntutan saman malu ini... sila emailkan saya ke khair_pka07@yahoo.com...terima kasih dan apa yang perlu saya sediakan untuk mengemukan saman malu saya ini agar si tertuduh tampil ke hadapan...

    ReplyDelete
  22. salam...bagaimana kalau kita terima ugutan?

    ReplyDelete
  23. Assalam admin..sy memerlukan khidmat nasihat anda..mohon jasa baik admin utk hubungi sy semula di alamat email sy eby_asha88@yahoo.com

    ReplyDelete
  24. Salam admin..saya perlukan penjelasan kaedah2 untuk membuat saman malu misalnya dari segi pembayaran, cara mendapatkan peguam bela dan apa2 sahaja yang berkaitan. Dan sekiranya kita memiliki tittle sperti dato, Dr., Datin atau sebagainya ataupun mempunyai talian persaudaraan orang vvip..adakah memberi advantage dan boleh tuntut dengan jumlah yang lebih tinggi.. mohon jasa baik admin yang pakar dalam bidang ni untuk menjelaskannya pada emel saya haq_macho91@yahoo.com

    ReplyDelete
  25. Salam admin, sy x pasti apa tindakan ini betul atau bgaimana... Sy adalah vendor roti. Boleh admin terangkan pd sya apa yg patut saya lakukan kerana nama syarikat sy di malukan dengn sengja oleh seorang peg petronas? Boleh emailkan ke alamat goldenmabaker@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  26. saya punya bukti screen short dan bukti statement bank mengatakan apa yg dia war warkan tu menipu .. dan kes inn sya allah akan dibuka on March .. dekat sini saya nak minta kerja sama sekiranya ada isi yg oadat utk dibahaskan dlm mahkamah nanti ( aleendd85@gmail.com ) boleh email pd saya .. terima kasih

    ReplyDelete
  27. salam admin...sy nak tanya..bolehka kita buat surat saman malu kerana dicabul..kene buat report polis dulu ke macamana??

    ReplyDelete
  28. admin ..saya ingin bertanya ..boleh adik saya kemukakan saman malu terhadap majikan (bekas) kerana diberhentikan kerja atas alasan mencuri and tuduhan lesbian ..semua nin tidak dapat dibuktikan oleh majikan adik saya..dimana skrg keluarga saya tanggung malu dan adik saya menghadapi tekanan jiwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. admin ..saya ingin bertanya ..boleh adik saya kemukakan saman malu terhadap majikan (bekas) kerana diberhentikan kerja atas alasan mencuri and tuduhan lesbian ..semua nin tidak dapat dibuktikan oleh majikan adik saya..dimana skrg keluarga saya tanggung malu dan adik saya menghadapi tekanan jiwa,,

      boleh menghubunggi saya email Jayishika@hotmail.com

      Delete
    2. saman fitnah boleh dibuat jika memenuhi 3 elemen ini: 1)knyataan fitnah yg menjatuhkan reputasi ie dituduh mencuri & lesbian, 2)knyataan merujuk kepada org yg menuntut dan 3) diterbitkan/disampaikan kpd pihak 3 ie kpd smua pkerja2/staff lain.. ini adalab prinsip asas.. terdapat pembelaan dlm kes2 ni tgk kpd fakta sesuatu kes.

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. I'm Sonja McDonell, 22, Swiss Airlines Stewardess with 13 oversea towns, very tender with lots of fantasies, also in my wonderful job. No, lesbian girls cannot be healed, because we've nerves in our sensitive body parts in a young age, which so called "normal girls" don't have. This cannot be changed & removed. The source is deeply stored in some brain cells.
    sonjamcdonell@yahoo.com

    ReplyDelete
  31. Salam Sejahtera saya mahu pencerahan tuan, majikan kakak saya kehilangan barang bernilai dan sebagai pembantu dia terpaksa direman untuk siasatan polis..jika kakak saya didapati tidak bersalah dalam kes ni, boleh kah memfailkan saman malu sebagi ganti rugi terpaksa direman polis selama 7 hari tersebu. dan selain itu tuntutan apa yang boleh dituntut ke atas majikannya

    ReplyDelete
  32. saya memerlukan bantuan admin.. ni email saya suriahirdawati@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Salam admin..sy memerlukan khidmat nasihat dri admin mengenai saman malu (sgt2 urgent)..pls email sy nurasmanizaneyza@gmail.com

    ReplyDelete
  34. admin pls respon.tq..
    adakah boleh sy kemukakn saman malu kpd jiran yg memaku hamun kata kesat kpd sy di khalayak ramai

    ReplyDelete
  35. Saya ingin membuat saman tehadap seorang doktor somsang (Guy) kerna menghisap kemaluan saya ketika sedang merawat saya di klinik swasta area tempat tinggal saya..Email kan saya di: jiesu87@yahoo.com

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. Saya ingin keterangan lanjut tentang langkah yg sepatutnya di ambil n minta admin hntarkan pada email saya ek9qcb79@gmail.com

    ReplyDelete
  38. Saya memerlukan khidmat nasihat dr admin...please respon di nurafaiz270617@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Assallamm..bagaimana dgn kes mengaibkan bekas suami d laman sosial..apakah tindakan yg perlu dkenakan & undang2 yg berkaitan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete

    2. Wsalam..dalam kes ni boleh buat aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) di bawah kesalahan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan juga tindakan undang-undang saman fitnah/malu sivil (defamation) sekiranya memenuhi kriteria yang ditetapkan undang-undang untuk pampasan damages. Boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut di sabidisidik@gmail.com

      Delete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Salam.. Saya perlukan khidmat dari admin.. Tolong email saya di nellnelly535@gmail.. Tolong respon

    ReplyDelete
  42. Admin.. Saya nak membuat saman malu atas tindakan seorang isteri memfitnah dan memalu kan sy di salah satu laman sosial atas dasar saya mengganggu rumahtangga nya. Saya juga telah membuat penerangan dan mmbuat penjumpaan untuk selesai kan secara bersemuka tapi sebalik nya dia tidak mahu dan terus menggunakan ayat yang saya rasa memang melampau dan mencabar saya untuk membuat tindakan ini. Boleh kah perkara ini di bawa ketengah dan apa prosedur yang perlu saya buat untuk membuat tindakan saman . Bolehkh. Pleasw reply

    ReplyDelete
  43. Salam … Saya nak buat saman malu atas tindakan seseorang di Facebook yg menuduh saya & tuning saya dengan kata2 fitnah yg tak sepatutnya. No telefon saya juga telah dipamirkan di khalayak ramai dan ini telah menjatuhkan raputasi saya & maruah saya. Pihak tersebut juga kononnya telah membuat polis report yg mengatakan tuning saya telah menganggu beliau tapi hakikat nya tuning saya @ saya sendiri tidak langsung mengenali pengadu tersebut. Disini saya berhasrat untuk mengemukakan sama malu terhadap beliau.Mohon pihak tuan dapat menghubungi saya untuk tindakan selanjutnya.

    ReplyDelete
  44. Salam … Saya nak buat saman malu atas tindakan seseorang di Facebook yg menuduh saya & tunang saya dengan kata2 fitnah yg tak sepatutnya. No telefon saya juga telah dipamirkan di khalayak ramai dan ini telah menjatuhkan raputasi saya & maruah saya. Pihak tersebut juga kononnya telah membuat polis report yg mengatakan tunang saya telah menganggu beliau tapi hakikat nya tunang saya @ saya sendiri tidak langsung mengenali pengadu tersebut. Disini saya berhasrat untuk mengemukakan sama malu terhadap beliau.Mohon pihak tuan dapat menghubungi saya untuk tindakan selanjutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tuan, boleh hubungi sy di sabidisidik@gmail.com untuk maklumat lanjut

      Delete