Sunday 22 January 2012

Kebebasan Asasi Untuk Tak Mahu Dilekatkan Dakwat Kekal Pada Jari Anda

Cadangan beberapa parti politik agar "Dakwat Kekal" digunakan sebagai salah satu cara untuk mengenalpasti bahawa seseorang pengundi telah melaksanakan tugasnya sebagai pengundi dalam pilihanraya bagi menentukan kepemimpinan negara. Penggunaaan Dakwat Kekal tersebut adalah suatu kaedah atau cadangan semata. Dan setakat hari ini belum lagi digubal oleh Dewan Perundangan dan/atau Parlimen Malaysia sebagai salah satu undang-undang di Malaysia.

Kita lebih tepat membicarakan soal ini dalam konteks Perkara 8 iaitu Kesamarataan. Sub Perkara 8(1) menyebut sedemikian. Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.

Keinginan dan kehendak, idea mahupun cadangan sekelompok masyarakat mesti di ukur secara demokrasi di dalam sesuatu Dewan Perundangan untuk membentuk undang-undang melainkan ada kaedah lain yang menyatakan sebaliknya.

Demikianlah soal Penggunaan Dakwat Kekal. Ianya merupakan hak rakyat umum samada mereka mahu ianya dikenakan ataupun tidak pada jari masing-masing. Dan hak rakyat umum ini dibawalah cadangannya ke sebuah Badan yang akan memperundangankan ianya samada ia wajar menjadi undang-undang mahupun tidak.

Setakat perkembangan hari ini, badan Perundangan sedia ada iaitu Parlimen masih belum membuat apa-apa keputusan mahupun kesediaan untuk menggunakan Dakwat Kekal sebagai satu kaedah menentukan bahawa seseorang Pengundi itu telah mengundi atau belum. Parlimen tidak melihat kepada keperluan tersebut sebagai menghormati keputusan majoriti rakyat yang tak mahukan ianya menjadi suatu provisi kepada undang-undang di Malaysia.

Bagi yang mahukan Dakwat Kekal digunakan pula mestilah menanti kepada suatu keadaan di mana Parlimen telah bersedia untuk meminda undang-undang sedia ada dan hendaklah bersikap menghormati undang-undang sedia ada.

Proses sesuatu undang-undang digubal hendaklah difahami. Bagaimana sesuatu cadangan dan idea dilontar dan akhirnya diangkat untuk dibicarakan di dalam sesuatu Dewan Perundangan juga hendaklah difahami. Dan ketidakfahaman kepada proses ini menyebabkan persepsi yang tidak betul difahami oleh masyarakat Malaysia. Semua individu mestilah bertanggungjawab kepada proses perundangan bagi mengelakkan kesalahfahaman berleluasa.

Bagi yang ingin terus berkempen agar Dakwat Kekal digunakan, laksanakan cara kempen yang produktif dan bukannya dengan cara misrepresentasi dan misconduct. Elakan berkempen secara manipulasi kepada kenaifan sesetengah rakyat akan kefahaman undang-undang mereka. Kerana menghormati Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan adalah amat tepat dan wajar dalam isu-isu sebegini.


No comments:

Post a Comment