Saturday 26 May 2012

Badan Peguam Malaysia dan Majlis Peguam

Isu berkenaan Saman terhadap Majlis Peguam Malaysia yang difailkan oleh seorang ahli Badan Peguam Malaysia menghangatkan seketika iklim kepeguaman di Malaysia. Hal tersebut terjadi kerana ahli tersebut merasakan bahawa Majlis Peguam Malaysia seakan berat sebelah dalam usaha mereka menerbitkan suatu Resolusi berkenaan Keganasan Tindakan Polis Malaysia terhadap pendemonstrasi jalanan anjuran kumpulan Bersih 3.0.

Artikel kali ini tiada ingin menghurai insiden yang berlaku. Kerana penulis merasakan lebih bagus untuk memperjelaskan kepada umum berkenaan dua badan yang sering disalah tafsirkan oleh jelata dan marhaen. Ini adalah kerana apabila ada sahaja isu yang berkeaan tindakan Majlis Peguam, penulis sentiasa ditanyakan tentangnya kerana mereka mengira penulis juga adalah ahli Majlis Peguam.

Di Malaysia, undang-undang yang sedia ada yang diwujudkan untuk mengawal selia aktiviti dan amalan keprofessionalan Peguam-peguam Malaysia ialah Akta Profession Undag-undang 1976. Di dalamnya, dinyatakan bahawa suatu Badan Peguam Malaysia hendaklah diwujudkan. Dan ahlinya ialah Pengamal Undang-undang yang memiliki Sijil Annual dan Sijil Amalan Guaman yang sah pada sebarang masa. Mereka inilah yang kita sering panggil dan sebut sebagai Peguam.

Peguam di Malaysia mempunyai pelbagai pilihan dalam cara mereka mendapatkan imbuhan dari kerja-kerja guaman yang dilakukan. Kebanyakkan pelatih guaman yang telah diterima masuk sebagai Peguambela dan Peguamcara sering memulaka karier guamannya sebagai Pembantu Undang-undang di mana-mana firma guaman sedia ada. Mereka ini digajikan dan majikan mereka adalah Peguam juga. Dari segi taraf kedua-dua individu di atas dalam Badan Peguam Malaysia; kedua-duanya adalah sama.

Bagi yang telah mempunyai sedikit pengalaman dalam bidang ini, mereka akhirnya membuka firma guaman sendiri. Ada yang beramal sebagai Pemilik Persendirian di dalam firma guamannya sendiri dan ada yang berkongsi menubuhan firma guaman perkongsian. Kesemua mereka juga adalah Peguam dan ahli Badan Peguam Malaysia.

Bagaimana cara mereka beramal untuk mendapatkan imbuhan masing-masing itu tidaklah material untuk membezakan taraf mereka sebagai Peguam dan ahli kepada Badan Peguam Malaysa. Taraf professional mereka semuanya adalah sama.

Akta Profession Undang-undang 1976 juga mewujudkan Majlis Peguam. Fungsinya ialah sebagai badan penyelia dan pengawal kepada Badan Peguam Malaysia. Demikianlah tugas hakiki Majlis Peguam. Majlis Peguam bukanlah suatu NGO. Ianya adalah suatu Komiti atau Jawatankuasa yang dipilih di kalangan ahli Badan Peguam Malaysia. Badan Peguam Malaysia adalah organisasinya manakala Majlis Peguam ialah Jawatankuasa Tertinggi kepada Badan tersebut. Demikianlah hubungan antara Majlis Peguam dan Badan Peguam Malaysia dan kedudukan sebenar berkenaan dengannya.

Ramai yang berfikir bahawa Badan Peguam Malaysia dan Majlis Peguam adalah entiti yang sama atau ramai yang berfikir bahawa Majlis Peguam itu sebagai suatu organisasi kepada peguam-peguam Malaysia. Kerana mereka berfikir demikianlah saya ditanya oleh orang awam tentang Majlis Peguam kerana mereka fikirkan saya adalah ahlinya.

Istilah Badan Peguam Malaysia jarang digunakan di media. Menjadikan semua pihak merasakan nama entiti itu ialah Majlis Peguam. Istilah Majlis Peguam sering wujud di media dan kewujudannya sering ditafsirkan sebagai suatu organisasi berdaftar.

Sebagai ahli Badan Peguam Malaysia, saya merasakan bahawa Majlis Peguam patut mengelakkan dirinya membuat kenyataan di atas namanya dan hendaklah membuat suatu Resolusi dan ketetapan di atas nama Badan Peguam Malaysia. Kerana inilah entiti yang menunjukkan suara Peguam-peguam di Malaysia. Sesuatu resolusi dan ketetapan yang dikeluarkan oleh Badan Peguam Malaysia hendaklah melalui Mesyuarat Agungnya, samada Biasa atau Luar Biasa. Dan sebarang resolusi dan ketetapan yang dibuat wajarlah Majlis Peguam memastikan yang ianya secara hakiki dan realiti merupakan suara majoriti ahli Badan Peguam   Malaysia dan bukanlah diputuskan secara teknikal tetapi tidak langsung melambangkan suara majoriti.

Setiap ahli Majlis Peguam mesti peka hal ini kerana mereka telah diberikan kepercayaan oleh ahli untuk memimpin Badan Professional yang amat tinggi penghormatannya di Malaysia. Jika sesautu perkara dilakukan di atas nama Badan ini ianya mestilah benar-benar suara majoriti ahli kerana jika tidak suara majoriti senyap ahli Badan ini akan mengambil tindak balas berbeza yang akhirnya menampakkan Badan yang dihormati ini terdapat kepincangan.

Semuanya akhirnya bergantung kepada rasa hormat antara satu sama lain. Dan rasa hormat ini amat penting bagi Badan Peguam Malaysia kerana Badan ini adalah sangat dihormati semua pihak. Jika rasa hormat terhadap Badan Peguam Malaysia telah mula tercalar, kesan langsungnya akan menimpa senario keadilan dan kepatuhan terhadap undang-undang oleh sekian jelata.

No comments:

Post a Comment