Tuesday 17 January 2012

Jangan tersalah langkah dengan teknikal undang-undang

Apabila kita berhadapan dengan persoalan undang-undang kita tidak boleh melayan emosi kerana emosi akan menyebabkan kita terlepas pandang tentang soal teknikal undang-undang. Ini selalu berlaku kepada layman. Layman diistilahkan sebagai golongan manusia yang tidak bergelumang dengan persoalan perundangan secara aktif. Maknanya sipembaca undang-undang tidak termasuk dalam golongan layman.

Justeru perlu ada kefahaman yang jelas tentang persoalan perundangan. Apabila kita memfailkan sesuatu kes di Mahkamah sebagai plaintif, kita mesti berhasrat untuk memenangi kes tersebut dalam apajua bentuk. Untuk apa memfailkan kes yang akhirnya merugikan kita semula. 

Oleh yang demikian, para layman hendaklah mendapat nasihat guaman yang sempurna sebelum memulakan apa-apa tindakan undang-undang. Tindakan undang-undang biaasanya dimulakan dengan suatu notis perundangan sebagaimana yang biasa kita dengar iaitu Notis Tuntutan.

Para layman juga hendaklah memahami sesuatu perkataan itu dalam makna perundangan dan bukannya makna peristilahan biasa. Peguam hanya menerima arahan anda dan boleh menambah nasihat guaman yang berikutan namun anda mesti jelas tentang apakah yang anda hasratkan dalam setiap tindakan undang-undang yang ingin dimulakan.

Kemenangan dan kekalahan setiap tuntutan atau pembelaan sering bergantung kepada substantif kes itu. Namun persoalan teknikal undang-undang juga amat mempengaruhi keputusan dalam tindakan undang-undang. Soal teknikal undang-undang ini ialah persoalan prosedur perundangan dan prosedur kehakiman.

Contohnya, setiap Mahkamah mempunyai Kaedah Undang-undang yang mesti dipatuhi oleh setiap pengamal undang-undang. Walaupun secara substantifnya kita mempunyai beban bukti untuk menang dalam kes kita namun kegagalan mematuhi persoalan teknikal undang-undang menyebabkan kita akan tewas.

No comments:

Post a Comment